vrijdag 16 september 2022

God en het lijden

Wat zijn daar al veel gesprekken over gevoerd.

Gedachten aan gewijd.

Discussies mee gevuld.


We vinden het een lastige combi.

God die liefde zegt te zijn

en het diepe lijden van deze wereld.


We verzachten het lijden graag.

Met bijbelteksten.

Met troostwoorden.

Misschien wel om die reden:

als God liefde is….


We verwarren Gods liefde

met overvloed en voorspoed.

Met het gevolg dat wanneer lijden ons treft

de vertwijfeling toeslaat.

Gods liefde en lijden lijken te botsen.

Want als een vader van zijn kind houdt,

dan zal hij toch alles doen om het kind voor lijden

te behoeden.


Ik zou willen dat we het lijden soms wat meer op

zichzelf zouden kunnen laten staan.

Niet verzachten, niet overdekken met snelle troostwoorden.

Het is er. Punt.

Leven is soms lijden.

In het grote, in het kleine.

Het is een gevolg van onze gebrokenheid.


God is liefde!

riep Johannes onomwonden uit in zijn brief.

Weet je waarom?

Niet omdat Hij ons een lang, gezond en gelukkig leven geeft.

Nee.

Hierin blijkt Zijn liefde

niet dat wij God liefhadden

maar dat Hij ons lief had

en Zijn Zoon zond

als verzoening voor onze zonden.


Het gaat God om ons.

Hij wil alles opruimen wat tussen Hem en de mens stond.

Zodat Hij ons kon onthalen en omarmen als Zijn kinderen.


Deze liefde heeft niets te maken met wat we mee maken in ons leven.

Ze is bewezen aan een kruis op Golgotha.

Daarna werd ze uitgestort in ons hart.

Daarom kon Paulus schrijven dat niets ons kan scheiden van Gods liefde.

Gelovigen lijden en huilen net zoals anderen.

Ze lijden aan het leven.

Maar midden in alle onbeantwoorde vragen hebben zij een geheim:

ze weten zich geliefd door tranen heen en

leven een goede toekomst tegemoet.




5 opmerkingen:

Aritha V. zei

Mariska, ze zeggen het soms in hun wanhoop. Omdat er iets stuk is wat niet meer gemaakt kan worden, verloren is wat nooit meer terug komt. Al die gebrokenheid. bedankt voor de reminder, dat God liefde is.

Ik proef Gods liefde in wat ik meemaak. Het is niet iets dat er gelijk is. het is wel iets dat Hij wil geven, als je meer leert over Hem. En wie Hij is.

Ik ben blij met dit bericht.

DanielleOnderweg zei

Dit is zo waar, inderdaad een hele lastige mix Gods liefde en het leiden, ik worstel er ook regelmatig mee.
Mooi wat je zegt, het gaat God om ons.
Hij is liefde,in wat voor omstandigheden we ook verkeren. Hij laat ons nooit alleen, door alles heen is Zijn liefde aanwezig.

Mariska zei

Dank voor jullie opmerkingen Aritha en Danielle.

Yvonne zei

Dank je wel, Mariska. Dat is doorleefd geloof, wat ik hier lees. Want dit kan je niet schrijven als je er zelf niet doorheen bent gegaan. En toen ik jouw 'over mij' naast dit stukje las, vielen de puzzelstukjes op de juiste plek. Ik ben dankbaar dat jij dit met ons wilde delen.

Trouwens: Jouw stukje doet me denken aan het boekje van Thomas Boston. Het kromme van het levenslot. Heb je het weleens gelezen? Het is gratis te downloaden op internet. Wij leren door het lijden heen, steeds meer Zijn Beeld gelijk te worden.

Mariska zei

Oh dar ken ik niet Yvonne. Ik ga kijken. Dankjewel.

Stoppen met hozen