donderdag 4 oktober 2018

Standvastig

De afgelopen dagen had ik veel rugpijn. En toen ik vanmorgen wakker werd kon ik zelfs bijna niet uit mijn bed komen. 
 
Misschien heb jij ook wel pijn. Misschien ben je ziek of maak je je zorgen om iemand van wie je zielsveel houdt.
 
Ik heb gemerkt, dat wanneer ik veel pijn heb, ik zo zwak kan zijn. Op geestelijk gebied dan. Ik word mopperig en boos op de omstandigheden. Ik word overspoelt door negatieve gedachten en twijfel aan alles. Ik heb nergens meer zin in en ik word lui. Of ik wil niet stil staan bij mijn pijn en begin druk in het rond te rennen.
 
'Verzet u tegen de duivel,' zegt Jakobus 'dan zal die van u wegvluchten.' (Jakobus 4:7)
 
In het boek wat ik de afgelopen weken heb gelezen (Als God zwijgt van Pete Greig) kwam ik een gebed tegen en ik wil het graag met je delen. Want wat kan het leven pijn doen en veel van ons vragen. En toch is het belangrijk om stand te houden. Gelukkig hoeven we dat niet zelf te doen, maar staat God klaar om ons te helpen. Hij biedt ons alles wat we nodig hebben om stand te houden, midden in de pijn van het leven.
 
Help me standvastig te zijn
Heer,
Help me vandaag stand te houden.
Er is overal beproeving en verleiding.
Als het leven pijn doet,
word ik verward, wantrouwend en kritisch.
Ik doe de gordel van de waarheid om.
Als het leven pijn doet,
lijden mijn relaties daaronder, vooral mijn relatie met U.
Ik doe het harnas van de rechtvaardigheid aan.
Als het leven pijn doet,
word ik lui of juist extreem druk.
Ik trek de schoenen aan van het evangelie van de vrede.
Als het leven pijn doet,
word ik minder waakzaam en ben ik kwetsbaar.
Ik pak het schild van geloof op.
Als het leven pijn doet,
ga ik negatief denken en trek ik alles in twijfel.
Ik zet de helm van de verlossing op.
Als het leven pijn doet,
ben ik een lafaard.
Ik pak het zwaard van het Woord.
Heer, het voelt hier niet erg 'volbracht'
Ik voel me niet erg 'volbracht'.
Zie me knielen.
Help me stand te houden.
Amen 
{Pete Greig}
 

7 opmerkingen:

@Lineke zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
@Lineke zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mariska zei

Maar ik lees het niet als veroordelend. Natuurlijk laat ik mezelf troosten. Maar daarnaast geeft God me de middelen om niet te bezwijken onder beproevingen. Uit liefde, niet uit veroordeling.

@Lineke zei

Gelukkig. Inderdaad bepaalde woorden triggeren bij mij en fijn dat het jou op je voeten zet. Zo heeft de Heer voor ieder iets anders he?

Mariska zei

Ja, zo is het. God geeft een ieder wat hij/zij nodig heeft.

Aritha zei

Je stukje heeft me echt geraakt. Ik kan er wat mee. En sterkte met de pijn. Het is afmattend hè?!

Mariska zei

Bedankt voor je reactie. Het is heel afmattend inderdaad.

Stoppen met hozen