donderdag 16 juni 2022

Wat volmaakte liefde doet

Volmaakte liefde drijft angst uit.

1 Johannes 4:18


Wat heb ik veel en lang geworsteld met deze tekst.

Ik ben zo vaak bang.

Maar hoe kon ik deze tekst dan toepassen?

Als God volmaakte liefde is en in mij woont,

hoe kon het dan dat ik nog steeds zo vreselijk bang was?

Wat deed ik verkeerd?


Inmiddels ben ik de bedoeling van deze tekst beter gaan begrijpen.

Ben je ooit wel eens vlak voor het eten naar de supermarkt gegaan?

Je maag knort, je hebt honger en je loopt in een winkel vol lekkere dingen.

Je bent weerloos.

De kans is groot dat je heel veel dingen koopt die je niet nodig hebt.

Je wilt gewoon je knorrende maag vullen en het maakt je 

op dat moment niet uit of het ook goed voor je is.


In het leven als mens werkt dit ook zo.

Wanneer je je eenzaam voelt, trek je van alles overhoop.

Ooit vertelde iemand me dat ze zich voor allerlei post opgaf van bedrijven.

Puur om de eenzaamheid voor even te verjagen.

Die post was niet wat ze nodig had.

Maar ze had een diepe behoefte aan liefde en aandacht.


Wij mensen zijn zo bang om alleen te leven.

Bang om er niet bij te horen.

We zijn bang om uit de toon te vallen, 

en dus dragen we maar wat iedereen draagt.

Uit angst om klein en onbetekenend te lijken,

willen we een mooi huis en steken we ons in de schulden.

We zijn bang om niet op te vallen en daarom kleden we onszelf uitdagend.

We willen zo graag indruk maken.

Onze diepste angst is om niet geliefd te worden

en vaak zoeken we daarom naar liefde op de verkeerde plaats.


In ons mensen zit een doodsbang iemand, die snakt naar veiligheid.

In ons mensen zit iemand die onzeker is, 

iemand die bevestigd wil worden.


In plaats van onszelf te bekleden met maskers,

in plaats van liefde zoeken op de verkeerde plaatsen,

mogen we ons oor neigen naar Degene die ons liefde en 

bevestiging toefluistert.

Degene die ons optilt en veiligheid en geborgenheid aanbiedt 

zodra we onze buitenkant open durven te laten breken, 

en Hij in ons kan komen wonen.


Hij is volmaakte liefde.

En elke keer als ik me angstig voel,

mag ik naar Hem toegaan met mijn angst en mijn hunkerende hart.

Zijn volmaakte liefde, sluit mijn angst om alleen te zijn uit.

 


 

2 opmerkingen:

David C Brown zei

Very good: rest in the Lord's presence in the enjoyment of His love.
https://dcbverse.blogspot.com/2012/05/perfect.html

DanielleOnderweg zei

Wat mooi verwoord, alleen Hij kan ons écht vullen en dan zal de angst verdwijnen..

Stoppen met hozen