woensdag 15 september 2021

Onderwijs je hart

'Volg je hart'


Ik heb het nooit een fijne uitspraak gevonden.

Kreeg er altijd een naar gevoel bij.

Stel je voor dat iedereen zijn hart zou volgen.

Zou het dan niet een enorm zooitje worden in de wereld?


Wist je dat je je hart kunt onderwijzen in het goede?

Door het te voeden met het goede?


Waar jij je hart mee voedt, daar ga je naar verlangen.

Zo is het met slechte dingen, maar ook met goede dingen.


Jezus zegt het zo mooi in Mattheus 6:21

Daar waar uw schat is daar zal ook je hart zijn.


Of, in onze eigen woorden: waar je hart vol van is, daar loopt je mond van over.

God vindt het belangrijk dat we ons bewust zijn van waar we onszelf op richten.

Waar zien we naar uit? Waar hopen we op? Waar zijn we vol van?


Ik moest denken aan mensen die dol zijn op de kringloop.

Ik ben er eentje van.

Ik struin het liefst door alle paden, op zoek naar mooie spulletjes.

Om mijn huis mee te vullen.


Je zou je hart kunnen vergelijken met je huis.

Wat verzamel jij? Waar ga jij struinen om je hart te vullen?


Jezus geeft om in Mattheus 6 het advies om hemelse schatten te verzamelen.

Wijsheid bijvoorbeeld. Of echtheid. Vriendelijkheid of geduld. 

Maar ook rust en vrede.

Door je hart te voeden met het goede, ga je verlangen naar het goede.

 

Het is zoals met je navigatie.

Als ik mijn locatie aan heb staan en ik vertrek bijvoorbeeld bij mijn ouders

vandaan, geeft hij aan: nog 60 minuten.

Stel dat ik zou verhuizen. 

Dat ik op 30 minuten afstand van mijn ouders zou gaan wonen.

Dan duurt het even voordat mijn navigatie dat overneemt.

In het begin zal hij nog steeds aangeven dat ik nog 60 minuten moet rijden.

Maar naarmate ik vaker naar mijn nieuwe woning rijdt, 

zal hij dit op een gegeven moment overnemen. En 30 minuten aangeven.


Zo is het mogelijk je hart te onderwijzen in het goede.

Zo gaat je hart verlangen naar het goede.

Zo bescherm je je hart, want daaruit zijn de oorsprongen van het leven. 

(Spreuken 3:24)

 


 



4 opmerkingen:

Yvonne zei

En zo is het...🙃

Rita Klapwijk zei

Ik vind het ook geen fijne uitspraak.
Snap hoe ze het bedoelen, maar de Bijbel zegt niet voor niets dat ons hart arglistig is.
Dus ja, laten we het maar met het goede voeden en doen wat Jezus.

Aritha V. zei

Door je hart te voeden met het goede, ga je verlangen naar het goede. Die zin past mooi bij de naam van je blog. Bedankt voor dit stuk.

Bijbeltijd zei

Mooi! Ja zo is het: waar je hart vol van is daar loopt je mond van over. Daaraan kunnen we elkaar als medechristenen herkennen en kunnen ongelovigen ons proeven als echt. En als het ook in ons leven zichtbaar is dan is het helemaal mooi.
Hartelijke groet, Ilona

Stoppen met hozen