donderdag 14 juni 2018

Bloeien (1) Johannes 15

Een bekender stuk is er bijna niet zou je bijna zeggen. 
Johannes 15: Ik ben de ware wijnstok.
En toch hoorde ik de afgelopen week een preek, die me weer zoveel nieuwe inzichten bracht.
Deze preek kun je zelf ook luisteren via Youtube: Bloeiend leven van Ido Buwalda.

Ik wil graag een serie blogs schrijven waarin ik een aantal van die inzichten deel.
Want uiteindelijk verlangen we er denk ik allemaal naar om vrucht te dragen. Of niet soms?
Het lijkt zo leuk. Bloeiend leven. Dat willen we allemaal.
Maar we kunnen ook al moe worden als we er alleen nog maar aan denken.
Omdat we zijn gaan geloven dat vruchtbaar zijn betekent dat we meer moeten gaan doen.
En we moeten al zoveel. We houden misschien nauwelijks ons hoofd boven water en dan moet je ook nog vrucht dragen. Ik ontdekte dat dit helemaal niet zo word bedoelt.

Jezus reikt ons dit verhaal aan als Hij vlak voor Zijn lijden staat.
De lessen die Hij ons wil leren zijn niet allemaal makkelijke lessen.
Maar als ik dit verhaal lees, dan zie ik dat het kán. Ook al zijn we moe, ook al vraagt het leven veel.
Je kúnt vrucht dragen, ook al is het niet makkelijk.

Jezus laat ons hier zien dat Hij er zo naar verlangt dat we tot onze bestemming komen.
En Hij leert mij ook dat hoe ik naar mijn leven kijk, zoveel bekrompener is dan hoe Hij kijkt.
Zijn visie op mijn leven, is zoveel groter dan mijn visie op mijn leven.
Als ik kijk naar de energie die ik heb en het weinige dat ik in mijn ogen kan doen op een dag.
Of als ik kijk naar de keren dat ik het helemaal fout doe, dan zie ik maar weinig potentie eerlijk gezegd.
Maar dan Jezus; Hij ziet zoveel meer in mij. En in jou.

Hij begint met het leggen van een fundament. Zijn woorden zijn meteen duidelijk.
Mijn Vader; Die is de wijnbouwer. En Ik, Ik ben de wijnstok.
En dat is iets, wat we steeds moeten onthouden. God is de wijnbouwer. En Jezus de wijnstok.
We moeten steeds weten dat Zij samen er voortdurend voor zorgen dat er maximale zorg is, dat er maximale veiligheid en vertrouwen is voor ons; de kwetsbare ranken.
Er is maar één reden waarom de Vader en de Zoon deze rollen innemen.
En die reden dat ben ik, dat ben jij: tere, kwetsbare rankjes.
De Vader en de Zoon weten hoe teer en hoe kwetsbaar we zijn.
Zij weten hoe snel we omver geblazen worden. Of hoe snel we afknappen.

En toch ziet God potentie in ons. Ja, we zijn zwak;
maar daarom is God de Wijnbouwer en daarom is Jezus de Wijnstok.
Weet je wat het betekent dat wij de ranken zijn en Jezus de Wijnstok?
Dat zegt dat we uit hetzelfde hout gesneden zijn. Wij dragen het DNA van God in ons.
Wij zijn geschapen naar Zijn beeld en naar Zijn gelijkenis.
Wij zijn zo waardevol voor Hem, ondanks onze kwetsbaarheid. We zijn zo geliefd.
We zijn deel van Jezus zelf, omdat Hij er voor koos om deel uit te maken van ons.
Jezus is onlosmakelijk met jou en mij verbonden.

Het doel van de rank is vrucht dragen. Maar dat is niet het enige wat Jezus zegt.
Hij zegt ook: ‘Ik snoei je opdat je méér vrucht zult dragen.’
Zoveel potentie ziet Hij dus in ons. Hij kijkt naar ons leven en ziet dat we uit hetzelfde hout gesneden zijn als Hij en daarom weet Hij dat we méér vrucht kunnen dragen.
En... dit is heel belangrijk: vrucht dragen betekent niet dat we nog meer moeten gaan doen.
Jezus heeft het bij vrucht dragen nooit over wat je doet. Hij heeft het bij vrucht dragen over het karakter van Zichzelf wat Hij in jou en door jou zichtbaar maakt.
Misschien zijn de voedingsstoffen die naar de rank gaan wel het beeld van de Heilige Geest.
Jezus spreekt daar namelijk in Johannes 14 en 16 over.
Ik geloof dat de Heilige Geest grote dingen wil doen. Ik geloof in wonderen.
Maar misschien is wel het grootste wonder van de Heilige Geest,
dat Hij woorden van waarheid in ons hart spreekt.
Zo druppelt het leven van Jezus ons leven binnen. Het is geen kraan die open staat, dat zouden we niet eens aankunnen. Het is als een infuus en elke dag mogen we onszelf daarop aansluiten zodat Gods waarheid ons leven binnen druppelt.

De eerste les van de wijnstok is: ken je waarde en accepteer je waarde.
Dit is het fundament voor een leven dat vrucht draagt.
Een bloeiend leven gaat in de knop kapot als je je dit niet beseft. Dat is de rank die in de knop sterft.
Besef de overvloedige liefde die Jezus voor jou heeft. Hij ziet zoveel waarde in jou!
Vrucht dragen begint hier. En het begint bij de erkenning dat we zonder Jezus niets kunnen doen.
Het leven is niet maakbaar en daarom hebben we het fundament van Zijn erkenning, liefde en veiligheid zo nodig.
Luister nog één keertje: Hij ziet waarde in jou!


2 opmerkingen:

Stoppen met hozen