maandag 16 april 2018

Honger en dorst


Met lege handen staan; herken je dat?
De laatste weken word ik enorm met mezelf geconfronteerd.
Door gezondheid en vermoeidheid ben ik al dolblij dat ik de dag doorkom zonder ergens halverwege te zijn ingestort.
Ik heb mijn handen vol aan de dingen in en rondom het huis en daardoor blijft er voor mijn gevoel zo weinig over. Het is net of ik alleen maar met mezelf en ons gezin bezig ben en er is geen ruimte voor de wereld erbuiten.
Ik zou zoveel meer willen doen. Ik zou zoveel meer aan willen bieden.
Maar ik kan het niet. Ik sta met lege handen.
Ik mis soms zelfs de energie om mijn ogen op God te blijven richten en op de hoop die Hij me wil geven. Zelfs daarin is het alsof ik met lege handen sta, terwijl ik zo dorst en honger naar Hem.



Zoals een hinde smacht naar stromend water
zo smacht mijn ziel naar U, o God.
Psalm 42:2 –

Als een hert. Een hert heeft de waterstroom niets te bieden.
Hij komt alleen maar. En hij drinkt.

Voor God hoef je niets mee te brengen.
Je mag komen: ontmoedigd, leeg, failliet.
Waarom? Weet je dat God juist de eer krijgt als je hunkert naar Zijn volheid?
Er is niets in de wereld jou ziel kan verzadigen en daarom smacht je en verlang je naar God.
Je wilt alleen nog maar drinken van de fontein van levend water en op die manier je ziel laten verzadigen.

God ziet je graag komen. Hij ziet graag mensen komen die Hem nodig hebben.
Die wanhopig op zoek zijn naar Hem. Hij wil deze mensen verzadigen met Zichzelf.
Met lege handen komen bij Hem, betekent dat je je dorst enkel en alleen wilt lessen bij Hem.
Het betekent dat je het niet in andere dingen zoekt. Alleen bij Hem.
Het betekent dat God verheerlijkt word.
God wordt verheerlijkt als we ons laten verzadigen door Hem.
Sterker nog: met lege handen staan is geen bedreiging; het is nodig.
Zodat we kunnen worden verzadigd.

O, alle gij dorstigen, kom tot de wateren
en u die geen geld hebt kom,
koop en eet, ja, kom, koop zonder geld
zonder prijs, wijn en melk.
Jesaja 55:1-2 –

Kom bij Mij, als je niets hebt.’ zegt God. ‘Ik zal voorzien.’
God belooft dat Hij je zal geven wat je nodig hebt. Je hoeft geen honger er dorst te lijden.
Maar Gods Woord belooft nog meer. Meer dan alleen een praktische geruststelling.
Hij zegt niet alleen dat Zijn zorg ons zal omringen in onze armoede.
Naast de belofte dat Hij onze honger zal stillen en onze dorst zal lessen geeft God ons ook een opdracht:

Neig uw oor, en kom tot Mij.
Luister en uw ziel zal leven.
Jesaja 55:3 –

God wil de honger en dorst van onze ziel stillen en Hij wil dat onze ziel zal leven.

Kom en koop datgene wat leven geeft aan je ziel.
Het kost geen geld om heel te worden.
De honger van je hart kan op dezelfde manier gestild worden
als een hongerige maag gevuld kan worden.
Kom maar, met lege handen.
Laat de schaamte over het feit dat je niets hebt maar varen.
God weet het allemaal. Hij weet dat je Hem niets hebt aan te bieden, dan alleen je dorstige hart.
Dan alleen je hongerige ziel.

Kom!
En luister.
Kom dichterbij. En luister.
Doe het.
En je ziel zal leven.









1 opmerking:

Aritha zei

Dank je wel! Hoewel niet veel mensen het weet, is dit hoe ik me vaak voel. xxx Fijne bemoediging.

Stoppen met hozen