maandag 21 november 2016

Een open hart




‘God weet toch alles al!
Hij kent me helemaal! Waarom zou ik dan gaan bidden?’
Met zijn eerlijke ogen kijkt hij me aan. Bijna tien jaar oud.
Hij vertelt me dat hij het maar lastig vind allemaal.
Waarom zou je alles aan God vertellen als Hij toch alles al weet.

Ik zoek mijn woorden. Ik praat over de relatie die God wil hebben met ons.
Ik leg uit dat ik met pappa ook praat over wat me bezig houd, omdat dat fijn is.
Omdat onze relatie dan goed blijft.
‘Ja maar pappa weet niet wat jij denkt, maar God wel!’
We praten er nog even over door, maar het blijft lastig voor hem.
Ik beloof dat ik er nog verder over na zal denken en er nog op terug zal komen.

Als ik er die avond voor bid komt ineens het beeld in me op van een hart dat gesloten is.
God staat erbij en kijkt ernaar. Natuurlijk weet Hij allang wat er leeft in dat hart.
Maar Hij kan nergens bij want het hart zit dicht.
Pas als de persoon achter het hart begint te vertellen, gaat het hart open en kan God er bij.
Ik ben zelf ontroert van het prachtige beeld en zoek meteen mijn zoon op om het door te geven.

Ik zie zijn ogen oplichten. ‘Nu begrijp ik het mam. God wil heel dicht bij je zijn, maar dan kan eigenlijk alleen als je Hem binnen laat in je hart. En dat kan weer door Hem alles te vertellen. Bedankt!’

‘Jij ook bedankt, zoon van mij. Bedankt dat je niet zomaar alles aanneemt,
maar overal zo over nadenkt en wilt weten waarom. Het laat mij nadenken over
dingen die voor mij al zolang heel gewoon zijn. Het helpt me groeien en woorden
vinden. Het helpt me om net als jij, de dingen te benaderen als een kind en nieuwsgierig
de antwoorden te ontdekken. Ik hou van jou!’



Geen opmerkingen:

Stoppen met hozen