woensdag 20 april 2022

Geliefd

 Ik ben niet zo goed in wakker worden s’morgens.

Ik wil liever maar in bed blijven.

Niet alleen omdat ik graag wil blijven slapen,

maar vooral omdat ik nog niet bezig wil zijn met alles 

wat me die dag te wachten staat.

Ik wil de grote en kleine worstelingen van de dag nog niet onder ogen zien.

Die eerste seconden na het wakker worden;

het wazige nog net niet wakker zijn; daar zou ik in willen blijven.


Wie we ook zijn; iedereen zit s’morgens even in pyama, 

met verwarde haren niets te doen.

We zijn in dat moment een mens. 

Kwetsbaar knipperen we de nieuwe dag tegemoet.

Dat duurt maar heel even.

Al snel kleden we ons weer naar onze identiteit: moeder, zakenvrouw, student.

Dat is wat het leven van ons vraagt.


Als God de Vader, Jezus bij Zijn doop Geliefde Zoon noemt, 

heeft Jezus nog weinig indrukwekkends gedaan. 

Er is nog niemand genezen. De satan is nog niet verslagen in de woestijn. 

Hij is nog niet gekruisigd of opgestaan.


In onze wereld zou het zoveel logischer zijn als deze uitspraak van 

de Vader gekomen was aan het einde van het leven van Jezus. Toch? 

Of na de wonderbare spijziging of de opstanding van Lazarus.


Maar niets van dit alles.

Jezus wordt aan het begin van Zijn bediening uitgezonden 

met die bijzondere liefdesverklaring van Zijn Vader:  

Dit is Mijn geliefde Zoon, in Hem vind Ik vreugde.


Jezus is voor eeuwig geliefd bij Zijn Vader 

en alles wat Hij doet komt voort uit die liefde.

Hij had anderen lief, genas hen, at met hen, vertelde hen over het Koninkrijk. 

Alles vanuit de diep gewortelde zekerheid dan Hij geliefd was door de Vader.


In Galaten 3: 27 staat dat wij met Jezus bedekt zijn, 

zoals een kledingstuk ons bedekt.

Wanneer de Vader op ons neerkijkt, ziet Hij Zijn Zoon.

Wanneer de Vader Jezus ziet, opent Hij de hemel en laat het weerklinken:

‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind ik vreugde.’

Nog voordat we ook maar iets ondernomen hebben.

Voordat we aan onze dagen beginnen zijn we allereerst geliefd.

Alles wat ik doe vloeit voort uit die liefde.

Het is Gods geschenk aan mij.


En dit wetend kan ik het met de psalmist uitzingen:

Dit is de dag die de Heere gemaakt heeft.

God maakte onze dagen! En boven alles zijn we geliefd.

Wat ik zie als een doorsnee dag in een reeks dagen, 

is een geschenk van God aan mij.


Wees daarom blij

en zing verheugd.


We zijn geliefd! 

 


 

2 opmerkingen:

www.annderverhaal.nl zei

De laatste dagen heb ik ook moeite met wakker worden. En dus zit ik nu pas aan het ontbijt en lees jouw tekst. Wat een fijn begin van de dag Mariska. Dankjewel. Ik wens je Gods zegen in alles op je pad.

Carlienvanw zei

Wat mooi!

Stoppen met hozen